Newslettery to doskonały sposób na utrzymanie kontaktu z klientami i przekazywanie im ważnych informacji. Są one jednak skuteczne tylko wtedy, gdy są dobrze przygotowane. W czym tkwi sekret skutecznego newslettera?
Można je wykorzystać do bieżącej komunikacji z klientem oraz jako element cyklicznych akcji promocyjnych. Dobrze napisane newslettery pozwolą Ci utrzymać kontakt ze stałymi klientami, a także odnowić kontakt z tymi, którzy przestali odwiedzać Twój salon. Są one również jednym z działań marketingowych - służą do informowania czytelników o promocjach, nowych usługach i wyjątkowych ofertach. Jednak, aby przyniósł oczekiwane rezultaty, musi być odpowiednio przygotowany. Jak zdefiniowałbyś świetny newsletter? Przygotowaliśmy kilka przydatnych wskazówek, jak napisać ten idealny.
Jak stworzyć newsletter?
- Pierwszą rzeczą, której potrzebujesz, jeśli chcesz wysyłać swoim klientom newsletter, są ich dane kontaktowe. Adres e-mail oraz numer telefonu - jeśli zamierzasz wysyłać wiadomości tekstowe. Możesz wysłać newsletter do wszystkich lub wybranej grupy klientów poprzez filtrowanie listy klientów w systemie zarządzania salonem Versum.
- Chwytliwy temat e-maila jest pierwszym krokiem do sukcesu Twojego newslettera. W zależności od tematu emaila, odbiorca albo otworzy wiadomość, albo usunie ją bez czytania. Temat powinien wzbudzać ciekawość i zachęcać odbiorcę do przeczytania całej treści. Częstym i absolutnie niedopuszczalnym błędem popełnianym na tym etapie jest nadużywanie wielkich liter. Wystarczy, że użyjesz ich na początku zdania - Twoim klientom może nie spodobać się, jeśli postanowisz na nich "nakrzyczeć" ????
- Preheader to pierwsze zdanie newslettera, które wyświetla się również w skrzynce odbiorczej - zaraz po temacie. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie preheadera do uzupełnienia tematu lub pełnienia funkcji swoistego "haczyka" - wprowadzenia do treści newslettera, które dodatkowo zachęci odbiorcę do otwarcia mailingu.
Ważne!Preheader nie może być widoczny w treści maila po jego otwarciu. Tekst preheadera powinien być w tym samym kolorze co tło, tak aby wyświetlał się tylko na liście odebranych wiadomości, po temacie maila. - Treść powinna być zwięzła i przystępna, gdyż dzięki temu odbiorca chętniej przeczyta ją w całości. Musi być interesująca, ale jeśli celem jest skłonienie klienta do kliknięcia w link, nie powinna od razu zdradzać wszystkich informacji. Zadbaj również o to, aby ton był dopasowany do grupy docelowej i spójny z tonem metody komunikacji, którą stosujesz na co dzień w innych kanałach.
Ważne!Na samym końcu newslettera musisz dodać informację o możliwości wypisania się z listy odbiorców newslettera - jest to wymóg prawny. Nie musisz się martwić o konieczność dodania tego tekstu, jeśli tworzysz swoje newslettery za pomocą systemu Versum, ponieważ informacja ta jest dodawana domyślnie. - Układ Twojego maila powinien być uporządkowany i przejrzysty, tak aby odbiorca w pierwszej kolejności zwracał uwagę na najważniejsze elementy. Optymalna szerokość newslettera dla laptopów to około 600px - oczywiście możesz zdecydować się na większą szerokość, jednak te parametry sprawią, że wszystko będzie wyświetlało się poprawnie.
- PrzyciskCTA (call-to-action) - to przycisk umieszczony w mailingu, który kieruje odbiorcę do wymaganego obszaru, np. bloga, strony rezerwacji online itp. Przycisk CTA powinien być dobrze widoczny i wyróżniać się na tle tekstu i tła (żywe kolory, charakterystyczny kształt). Newsletter powinien jasno określa ć, co się stanie, gdy odbiorca kliknie w przycisk CTA.
- Zdjęcia (i załączniki) - jeśli zamieszczasz je w swoim newsletterze, weź pod uwagę następujące dwa kluczowe aspekty:
- Przede wszystkim "wielkość" plików. Rozmiar maila (nie powinien przekraczać 50-70 kB) może spowodować, że filtry bezpieczeństwa oznaczą go jako SPAM, przez co Twoja wiadomość może nigdy nie dotrzeć do pożądanych odbiorców. Co więcej, duże pliki długo się ładują, a nie chcesz przecież, aby Twoi klienci przeczytali i zamknęli wiadomość zanim obrazek zdąży się w pełni załadować.
- Po drugie, musisz wziąć pod uwagę, co może się stać, jeśli obrazek z jakiegoś powodu się nie wyświetli. Dobrym rozwiązaniem jest użycie atrybutu alt, który osadza obrazki w taki sposób, że w razie potrzeby w ich miejsce pojawia się odpowiedni tekst (np. "zdjęcie manicure hybrydowego").
- Odbiorcy - wysyłaj newslettery tylko do tych osób, które faktycznie mogą być zainteresowane daną informacją. Jeśli wyślesz komuś maila na temat, który uzna za nieinteresujący, ryzykujesz, że wypisze się z Twojej listy dystrybucyjnej - bo nie będzie chciał otrzymywać więcej bezwartościowych wiadomości.
Ważne!Pamiętaj, że odbiorcy Twoich wiadomości muszą najpierw wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości. Jakie zgody są wymagane w przypadku newslettera? Przede wszystkim zgoda na otrzymywanie przesyłek handlowych i marketingowych. - Kiedy należy wysyłać newslettery? Terminy i częstotliwość wysyłania newsletterów zależą przede wszystkim od tego, co możesz zaoferować swoim klientom. Jeśli organizujesz liczne promocje, możesz pozwolić sobie na częstsze wysyłanie newsletterów - nawet 2-3 razy w miesiącu. Choć celem newsletterów jest przede wszystkim utrzymanie kontaktu z Twoimi klientami, błędem byłoby zasypywanie ich lawiną wiadomości - po prostu zdecydują się zrezygnować z subskrypcji.
Jak stworzyć idealny newsletter?
Przede wszystkim pamiętaj, aby testować i analizować wyniki. Aby dopracować swój newsletter do perfekcji, warto eksperymentować z treścią, układem, datami wysyłki (dzień/godzina) i obserwować wyniki. Wskaźnikami będą np. współczynnik kliknięć w przycisk CTA (lub obrazki, jeśli były podlinkowane) czy liczba subskrypcji w stosunku do liczby odwiedzin strony, ale także liczba osób wypisanych z listy mailingowej. To ostatnie jest zazwyczaj pierwszym wskaźnikiem skuteczności newslettera. Jeśli wiele osób wypisuje się z listy wkrótce po wysłaniu newslettera, warto zastanowić się, czy dobrze dobieramy grupę docelową, czy właściwie formułujemy treści, czy może przesadzamy z ilością wiadomości.
Warto też od czasu do czasu zapytać swoich klientów, co sądzą o wysyłanych do nich wiadomościach.
Jak tworzyć i wysyłać newsletter, czyli narzędzia do projektowania i wysyłki
System zarządzania salonem Versum może pochwalić się rozbudowanym kreatorem - wygodnym narzędziem do wysyłania mailingów do klientów. Dzięki kreatorowi Versum możesz dokładnie zaprojektować każdy szczegół swojego newslettera, a także łatwo zdefiniować grupę docelową - tak, aby Twój e-mail zawsze trafiał dokładnie do tych osób, do których powinien.
Możesz również skorzystać z zewnętrznych narzędzi (czasami bezpłatnych), ale w tym przypadku będziesz musiał stworzyć osobną bazę danych klientów lub skopiować bazę danych klientów zapisaną w Versum.
Przemyślany i starannie przygotowany newsletter to skuteczne narzędzie marketingowe i doskonały kanał komunikacji z Twoimi klientami. Wbrew pozorom, przygotowanie newslettera nie jest wcale takie trudne - a staje się jeszcze łatwiejsze, gdy skorzystasz z odpowiednich narzędzi. Chcesz dowiedzieć się, jak system Versum może Ci pomóc? Odwiedź stronę www.versum.com i zacznij korzystać z niego za darmo.
Wypróbuj Versum za darmo
Table of Contents
- Jak stworzyć newsletter?
- Jak stworzyć idealny newsletter?
- Jak stworzyć i wysłać newsletter, czyli narzędzia do projektowania i wysyłki