Poradnik fryzjerski

Jakim typem menedżera jesteś i jak to wpływa na Twój biznes w salonie?

W swoim opracowaniu z Harvard Business Review, "Leadership that gets results", Daniel Goleman wyróżnia sześć typów stylów zarządzania, które zapewniają wykonanie pracy. Według Golemana, aby odnieść sukces jako kierownik salonu kosmetycznego, należy nauczyć się łączyć style przywództwa w zależności od wymaganego podejścia: "Najlepsi liderzy nie znają tylko jednego stylu przywództwa - mają umiejętności w zakresie kilku z nich i są w stanie elastycznie przełączać się pomiędzy stylami w zależności od okoliczności" (Goleman, 2011).

Przyjrzyjmy się bliżej tym sześciu stylom zarządzania w kontekście Twojego salonu kosmetycznego i dowiedzmy się, który z nich sprawdzi się najlepiej w określonych sytuacjach.

1. Rób, co ci każę: Coercive

Jesteś menedżerem stosującym przymus, jeśli:

  • Dążysz do natychmiastowego podporządkowania się swoim pracownikom
  • Masz tendencję do ścisłego kontrolowania swoich pracowników
  • Masz silne dążenie do osiągnięcia celu
  • Wykazuje tendencję do przejmowania inicjatywy i jest w stanie podejmować trudne decyzje
  • Motywujesz swoich pracowników poprzez sztywną dyscyplinę
  • Dają jasne wskazówki i polecenia
  • Szybko reaguje na problemy

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Trwa kryzys i salon musi być prowadzony żelazną ręką
  • Salon przechodzi przez fazę poważnych zmian
  • Radzenie sobie z problematycznym pracownikiem

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Stajesz się nadmiernie rygorystyczny - pracownicy mogą czuć się zdewaluowani
  • W zespole są słabo rozwinięci członkowie, którzy prawdopodobnie nie nauczą się wiele przy takim stylu zarządzania
  • Pracownicy są wysoko wykwalifikowani - mogą być sfrustrowani z powodu nadmiernej kontroli.

2. Chodź ze mną: Autorytatywny

Jesteś menedżerem autorytatywnym, jeśli:

  • Wolisz mobilizować niż rozkazywać
  • Jest pewny siebie, ale empatyczny
  • Zachęca ludzi do innowacyjności i podejmowania skalkulowanego ryzyka w celu wsparcia wizji
  • Daje pracownikom jasne wskazówki i informacje zwrotne na temat ich pracy
  • Bierzesz na siebie odpowiedzialność
  • Są zaangażowani i oddani
  • Ufaj swoim pracownikom

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Zespół jest stosunkowo nowy i wymaga silnego przywództwa
  • W zespole zachodzą zmiany i potrzebuje on jasnej wizji, za którą będzie podążał.

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Nie jesteś wystarczająco wiarygodny - nie przekonasz innych do swojej wizji
  • Przesadzasz - możesz stać się zbyt nachalny.

3. Ludzie są najważniejsi: Afiliacyjny

Jesteś afiliacyjnym menedżerem, jeśli:

  • Wszystko zależy od komunikacji
  • kieruje się przede wszystkim potrzebą zapewnienia harmonii i spójności w salonie
  • Promuje współpracę i budowanie więzi między członkami zespołu
  • Stawiasz na dobrą atmosferę w pracy
  • Wolisz unikać konfliktów
  • Poprawiają morale w salonie
  • Są wyrozumiali i empatyczni

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Potrzebny jest mediator
  • Wyniki zespołu są nienaganne, potrzebują jedynie motywatora.
  • W salonie panuje stresujący okres i pracownicy potrzebują kogoś, na kim mogą polegać.

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Trzeba podejmować trudne decyzje
  • Pracownicy są nieuczciwi - afiliant ma tendencję do bycia zbyt wyrozumiałym lub nawet woli udawać, że nie zauważa problemu
  • Praca członków zespołu nie jest najwyższej jakości - afiliacyjni właściciele mają tendencję do dbania bardziej o atmosferę niż o wyniki.

4. Co o tym sądzisz: Demokratyczny

Jesteś menedżerem demokratycznym, jeśli:

  • Jesteś otwarty i nie uważasz swojej opinii za najważniejszą
  • Preferuje podejmowanie decyzji w zespole, a nie samodzielnie
  • Ceni zdanie każdego
  • Dąży do budowania konsensusu poprzez uczestnictwo
  • Motywuje poprzez nagradzanie zaangażowania
  • Cierpliwie wysłuchuje wszystkich pomysłów, myśli i obaw

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Pracownicy są już doświadczeni i lubią ze sobą pracować
  • Środowisko pracy jest stabilne.

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Istnieje potrzeba podejmowania szybkich decyzji
  • Pracownicy nie są wystarczająco kompetentni, aby uczestniczyć w procesie decyzyjnym
  • Członkom zespołu brakuje dyscypliny

5. Rób to, co ja: Pacesetting

Jesteś menedżerem wyznaczającym tempo, jeśli:

  • Ustanawia wysokie standardy zarówno dla swoich pracowników, jak i dla siebie
  • Oczekujesz samozarządzania i najwyższej jakości wyników
  • Motywuje Cię potrzeba osiągania i doskonalenia się
  • Chcesz widzieć szybkie rezultaty
  • Samodzielnie wykonuje wiele zadań
  • Motywuj poprzez wymaganie znacznej wydajności pracy
  • Są wysoce skoncentrowani na swoim celu
  • Nie tolerują niekompetencji

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Twój zespół jest już doświadczony i bardzo kompetentny
  • Twoi pracownicy nie wymagają zbyt dużej koordynacji.

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Zadanie wymaga pracy zespołowej i bezpośrednich wskazówek
  • Pracownicy potrzebują więcej rozwoju, pomocy i koordynacji.

6. Spróbuj tego: Coaching

Jesteś menedżerem coachingowym, jeśli:

  • Chcesz, aby Twoi pracownicy się rozwijali
  • Myślisz o wynikach swojego zespołu w perspektywie długoterminowej
  • Poznaj mocne i słabe strony każdego z nich
  • Traktuj każdego członka zespołu indywidualnie
  • Motywujesz poprzez stwarzanie możliwości rozwoju zawodowego
  • Są bardziej skupieni na długoterminowym rozwoju niż na bieżącym zadaniu
  • Są tolerancyjni i łatwo wybaczają błędy

Jesteś najbardziej efektywny, gdy:

  • Zespół nie jest doświadczony i wymaga rozwoju
  • Pracownicy chcą się uczyć i doskonalić.

Ten styl zarządzania może być problematyczny, gdy:

  • Jest kryzys lub potrzeba podejmowania trudnych decyzji
  • Jeden z pracowników jest poważnie niedorozwinięty - jako menedżer coachingu możesz mieć problem z jego zwolnieniem, ponieważ wierzy, że każdy może się doskonalić

Każdy z tych stylów zarządzania ma swoje plusy i minusy. Jak powiedział Goleman, najlepiej jest nauczyć się przełączać między nimi i dostosowywać podejście do tego, czego wymaga dana sytuacja. W końcu znasz członków swojego zespołu lepiej niż ktokolwiek inny i jesteś w stanie wybrać styl, z którego Twój salon kosmetyczny skorzysta najbardziej.

Wskazówka: Bycie doskonałym menedżerem nie jest łatwe. Aby pomóc Ci uporządkować codzienne zadania, możesz skorzystać z tej listy kontrolnej, dzięki której żaden ważny punkt nie pozostanie niezauważony.

Bycie menedżerem nie jest łatwym obowiązkiem. Zarządzanie ludźmi jest o wiele trudniejsze niż zarządzanie maszynami czy programami. Planowanie pracy, śledzenie ich wydajności, organizowanie przydziału zadań, rejestrowanie urlopów i nieobecności - to może być zbyt wiele, by sobie z tym poradzić. Bez względu na to, jak świetnym jesteś liderem, możesz potrzebować asystenta, który będzie działał idealnie niezależnie od podejścia do zarządzania - Twojego oprogramowania Versum. Podczas gdy Ty będziesz dbał o motywację swoich pracowników, Versum będzie pilnował liczb, harmonogramów i danych, upewniając się, że wszystko jest w porządku.

Nie zwlekaj i pobierz darmowy test już dziś!

Wypróbuj Versum za darmo

_________

Goleman, D. (2011). Przywództwo, które osiąga wyniki. (Raport nr 4487). Zaadaptowane z The Harvard Business Review.

[Razem: 4 Średnia: 5/5].

Spis treści.

  • 1. Rób, co ci każę: Przymus
  • 2. Chodź ze mną: Autorytatywny
  • 3. Ludzie są najważniejsi: Affiliative
  • 4. Co ty myślisz: Demokratyczny
  • 5. Rób tak jak ja: Pacesetting
  • 6. Spróbuj tego: Coaching
Zapisz się do newslettera Politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.