Opracowywanie skutecznych strategii promocyjnych i prowadzenie udanych kampanii marketingowych może być wyzwaniem nawet dla doświadczonych menedżerów salonów fryzjerskich i kosmetycznych. W końcu nie każdy jest guru marketingu, a większość salonów i SPA nie może sobie pozwolić na etatowego specjalistę ds. marketingu.
Versum od lat wspiera firmy z branży beauty w wielu dziedzinach, w tym w marketingu i promocji. W oparciu o nasze bogate, praktyczne doświadczenie, stworzyliśmy listę najczęstszych błędów marketingowych salonów fryzjerskich i kosmetycznych. Sprawdź, czy Twój salon popełnia któryś z tych marketingowych grzechów, a jeśli tak - dowiedz się, jak je wyeliminować i przenieść marketing na wyższy poziom.
1. Nieznajomość klientów i ich potrzeb
Śledzenie historii wizyt lub wyszukiwanie jakichkolwiek innych danych o klientach - danych osobowych, statystyk czy indywidualnych preferencji - nie jest łatwym zadaniem, nawet jeśli Twój salon ma stosunkowo niewielką bazę klientów. Oczywiście, nie jest to łatwiejsze w przypadku większej skali. Im większy biznes, tym trudniej.
Jednocześnie, znajomość klientów i ich potrzeb jest niezbędna do świadczenia wysokiej jakości usług, co jest kluczem do prowadzenia udanego salonu fryzjerskiego i kosmetycznego.
Zdolność do pozyskiwania szczegółowych danych o klientach jest również niezbędna przy podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych. Nie znając swoich klientów na wylot może łatwo doprowadzić do wielu błędów marketingowych w salonie, takich jak nieskuteczna strategia promocji, nieodpowiednie poziomy cen lub zakres usług, i więcej.
Dlatego też zainwestowanie trochę czasu na analizę tego, kim naprawdę są Twoi klienci jest prawdopodobnie najlepszą inwestycją, jaką możesz zrobić. Historia wizyt (najlepiej w łatwej w obsłudze, wygodnej wersji elektronicznej) powinna zawierać nie tylko informacje o tym, ile wydają Twoi klienci, jak często wracają i z jakich usług korzystają (to też oczywiście!). Powinien również zawierać indywidualne preferencje czy potrzeby klienta. Dzięki tym informacjom będziesz mógł doskonale ukierunkować kampanie marketingowe i skierować swoje decyzje biznesowe na właściwe tory.
2. Brak analizy sytuacji i opracowania długofalowej strategii marketingowej
Bardzo często działania marketingowe podejmowane są tylko od czasu do czasu, głównie wtedy, gdy manager zauważy, że spada liczba zaplanowanych rezerwacji. To raczej zbyt późno, aby rozpoczynać jakiekolwiek kampanie marketingowe i oczekiwać szybkich rezultatów. Strategie marketingowe salonów powinny być dobrze przemyślane, zaplanowane z wyprzedzeniem i oparte na rzeczywistych danych statystycznych zebranych przez salon.
Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kampanii marketingowej skierowanej do nowych klientów, należy sprawdzić wskaźnik odraczania wizyt. Zbudowanie i utrzymanie lojalności obecnych klientów jest o wiele łatwiejsze i bardziej opłacalne niż pozyskanie nowych. Po przeanalizowaniu raportów finansowych i średnich wydatków klientów, będziesz w stanie przewidzieć przyszłe przychody i zdecydować, jakie działania marketingowe są konieczne.
Znając marżę na każdej usłudze i produkcie, łatwo jest stworzyć program lojalnościowy dla klientów, a także inne rodzaje promocji, które zwiększą liczbę wizyt i przychody bez ponoszenia dużych kosztów.
3. Niska jakość strony internetowej lub brak strony w ogóle
Właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych bardzo często uważają, że lokalne firmy tak naprawdę nie potrzebują strony internetowej. Tymczasem ponad 70% konsumentów twierdzi, że informacje, które znajdują w sieci skłaniają ich do odwiedzenia danego miejsca! Dobrze zaprojektowana strona internetowa jest również przydatna dla stałych klientów, którzy szukają na niej informacji o nowych usługach czy ofertach specjalnych, a także wykorzystują ją jako sposób na polecenie salonu swoim znajomym.
Brak strony internetowej to nie jedyny problem. Nawet jeśli istnieje, może być źle zaprojektowana, przestarzała i nieatrakcyjna (co jest ironią losu, biorąc pod uwagę branżę). Pomijając aspekt wizualny, strony internetowe salonów często nie są wystarczająco użyteczne, a podstawowe informacje, takie jak dane kontaktowe czy cennik, są trudne do znalezienia.
Kolejną kwestią jest brak zintegrowanego systemu rezerwacji online - w dzisiejszych czasach jest to funkcja, którą klienci uważają za oczywistość, a nie potężne narzędzie, które jest znaczną oszczędnością czasu dla personelu i dużym ułatwieniem dla klientów salonu.
4. Brak regularnej komunikacji z klientami
Intensywna konkurencja na rynku sprawia, że prowadzenie dobrze prosperującego salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego jest niezwykle wymagające. Posiadanie wspaniałych usług nie jest wystarczające w dzisiejszych czasach. Trzeba wiedzieć, jak je promować i przekonać potencjalnych klientów, aby je wybrali.
Posiadanie wysoko wykwalifikowanego personelu również może nie wystarczyć, aby zatrzymać klientów. Mają oni szeroki wybór salonów i usług do wyboru, dlatego trzeba o nich dbać i skutecznie zachęcać do powrotu. Samo czekanie na klientów nie załatwi sprawy i może nie wystarczyć, aby zyskać ich lojalność.
Dlatego Twój salon musi być wyposażony w odpowiedni system dla salonu fryzjerskiego z wbudowanymi narzędziami marketingu salonowego dla poprawy komunikacji z klientami. Zacznij od automatycznych przypomnień SMS i e-mail, e-mail marketingu, integracji z mediami społecznościowymi, a nawet bardziej zaawansowanych funkcji, takich jak konfigurowalny program lojalnościowy lub automatyzacji marketingu.
5. Pomijanie znaczenia rekomendacji
Klienci salonów fryzjerskich i kosmetycznych bardzo często opierają swoje wybory na recenzjach online lub rekomendacjach znajomych. Niestety, niewiele salonów zachęca swoich klientów do pisania takich recenzji, tracąc tym samym okazję do promocji swoich usług i pozyskania większej liczby klientów.
Co jest zaskakujące, biorąc pod uwagę jak wiele jest sposobów na to, aby w łatwy sposób zachęcić klientów do dzielenia się swoimi opiniami i dobrymi doświadczeniami. Jednym ze sposobów może być uruchomienie programu lojalnościowego, który nagradza klientów za polecanie salonu swoim znajomym lub po prostu za pisanie recenzji. Innym sposobem jest zastosowanie systemu rezerwacji online, który wysyła klientom automatyczne prośby o recenzję za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Takie recenzje mogą być następnie publikowane na portalach społecznościowych. Dlaczego nie rozpowszechniać informacji i nie dzielić się tym, co Twoi zadowoleni klienci mają do powiedzenia o Twoim salonie? Czy nie tak właśnie robią najbardziej skuteczne firmy?
Wypróbuj Versum za darmo
Chcesz skorzystać z potężnych narzędzi automatyzacji marketingu salonu i innych ciekawych funkcji, które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes? Wypróbuj Versum - oprogramowanie dla salonów, któremu zaufały tysiące profesjonalistów z branży fryzjerskiej i kosmetycznej.
[Total: 1 Średnia: 5/5]Spis treści.
- 1. Nieznajomość klientów i ich potrzeb
- 2. Brak analizy sytuacji i opracowania długofalowej strategii marketingowej
- 3. Niska jakość strony internetowej lub brak strony w ogóle
- 4. Brak regularnej komunikacji z klientami
- 5. Niedocenianie znaczenia rekomendacji